یکشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۸۷ - ۲۰:۱۴
۰ نفر

یک رفتار اجتماعی دیگر که در اتوبوس‌های واحد به آن بر می‌خوریم، دست‌فروشی شبانه در اتوبوس‌هاست.

گالری در ایستگاه اتوبوس
در ساعات پایانی شب بیشتر مراکز خرید تعطیل می‌شوند اما دستفروش‌های خیابانی با استفاده از خلوت‌تر شدن خیابان‌ها و دور دیدن چشم ماموران شهرداری، تازه کار خود را شروع می‌کنند.

در واقع آخر شب‌ها با گشتی در خیابان‌های بزرگ و برخی بزرگراه‌ها می‌توانید هر چیزی که نیاز دارید از بالش گرفته تا پوشاک  و عروسک را در بساط دستفروش‌ها  بیابید. در این میان گروهی هم از هنر غافل نمانده‌اند و تابلو‌های آبرنگ یا رنگ روغن را در حاشیه خیابان‌ها می‌فروشند و مشتریان زیادی هم دارند.

برخی از دستفروش‌ها هم که ذوق بیشتری دارند‌، همانند مغازه‌دار‌ها از هر ابزاری برای بهتر جلوه دادن جنس‌شان استفاده می‌کنند. برای مثال دستفروش‌ها از اقدام شهرداری در مدرن و نورانی کردن ایستگاه‌های اتوبوس استفاده کرده و تابلو‌های خود را زیر نور این چراغ‌ها نمایش می‌دهند. به این ترتیب یک گالری خیابانی بر پا می‌شود که خودرو‌های عبوری برای دیدن این گالری صف می‌کشند و ترافیک سنگینی ایجاد می‌کنند.

هشدار به‌موقع
معمولا هنگام عملیات تعمیر و مرمت در بزرگراه‌ها از علائم هشدار‌دهنده مانند تابلو‌ها یا بشکه‌های رنگی استفاده می‌شود. اما در برخی موارد هم که یک پروژه به طور اضطراری اجرا می‌شود، از چند کارگر خواسته می‌شود که در فاصله‌ای مناسب از محل تعمیر ایستاده و به خودرو‌های عبوری هشدار دهند. اما گاهی دیده می‌شود که این کارگران پرچم به دست گرم صحبت با یکدیگر شده و وظیفه خود را از یاد برده‌اند.

از سویی دیگر در برخی موارد هم فاصله کارگران تا محل وقوع تعمیرات به اندازه‌ای کم است که بودن یا نبودن آنها تفاوتی نمی‌کند و رانندگان از اینکه چند متر آن طرف‌تر طرحی در حال اجراست، آگاه نمی‌شوند. این موضوع موجب می‌شود که  خودرو‌ها  پس از رسیدن به محل اجرای طرح ناچار به تغییر مسیر شوند و ترافیک ایجاد کنند. علاوه بر این احتمال برخورد خودرو‌ها با یکدیگر و بروز خسارت‌های جبران‌ناپذیر نیز وجود دارد.

نوشیدنی گرم
روی اغلب نوشیدنی‌هایی که برخی اصناف عرضه می‌کنند، نوشته شده «سرد بنوشید»  اما این اواخر برخی از مغازه‌دار‌ها، نوشیدنی‌هایی را که تازه در یخچال گذاشته‌اند دست مشتری می‌دهند و به این وسیله موجبات نارضایتی‌ آنها را فراهم می‌کنند. هر سال با گرم شدن هوا در چنین روز‌هایی میزان تقاضا برای نوشیدنی‌های سرد بیشتر می‌شود و مردم برای فرونشاندن عطش خود راهی بقالی‌ها و سوپرمارکت‌ها می‌شوند.

به نظر می‌رسد مغازه‌دارانی که حوصله جابه‌جایی محصولات را ندارند و به همین دلیل هر بار مواد غذایی زیادی خریداری و راهی یخچال می‌کنند، دیگر جای زیادی برای نوشیدنی‌های یاد شده ندارند.  شایدچنانچه تعداد آبخوری‌های سالم شهر افزایش یابد، دیگر نیازی به نوشیدن نوشیدنی‌های گرم نباشد.

گرانی لبنیات
در روز‌های پس از نوروز، قیمت لبنیات هیچ نسبتی با ارقام درج شده روی بسته‌بندی‌‌های آن ندارد و اغلب، گران‌تر از معمول فروخته می‌شوند. به گفته فروشندگان، قیمت‌ها نسبت به سال پیش گران‌تر شده و تولیدکنندگان محصولات خود را گران‌تر از سال پیش در اختیار آنها قرار می‌دهند اما این روند صعودی هنوز به برچسب‌ها و مندرجات روی بسته‌بندی‌ها منتقل نشده است.

این در حالی است که افزایش قیمت‌ لبنیات طی سال پیش نیز در چند مرحله روی داد. هم‌اکنون بسیاری از مصرف‌کننده‌ها به خرید محصولات غیرشرکتی روی آورده و لبنیات مورد نیاز خود را از واحد‌های ماست‌بندی خریداری می‌کنند.

به گفته آنها برخی ماست‌بند‌ها محصولات با کیفیت‌ را با قیمت‌های پایین‌تری نسبت به اقلام شرکتی در معرض فروش می‌گذارند. به گزارش ایسنا و به گفته فعالان این صنف، برخی قیمت‌ها نسبت به بهمن 86 به میزان 18 تا 20 درصد افزایش داشته است.

کد خبر 48697

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز